قدس آنلاین -گیلان - مهرناز زمین افشان : فیروز فاضلی، در آیین بزرگداشت چهل و پنجمین سالروز درگذشت دکتر معین در آستانه اشرفیه، با بیان اینکه دکتر محمد معین یک الگویی است که برای تمام زمان‌ها برای ایران معنادار خواهد بود و برای همیشه تداوم دارد اظهار کرد: دکتر معین با یک اعتدال‌گرایی همه دستور می‌نویسد و اهل لغت است، وهم ادبی است و شعر می‌گوید و جامعیتی داشت و راه دکتر معین در استان گیلان همیشه بوده است و بعدازاین هم خواهد بود.

در گیلان هر که می‌خواهد مشهور شود باید دستی بر قلم داشته باشد و بدون قلم نمی‌تواند به‌جایی برسد.

فاضلی با ارائه داده‌های اداری از گیلان برای توصیف دکتر معین با اشاره به اینکه استان گیلان با ۱۴ هزار ۴۲ کیلومتر مساحت سومین استان کوچک کشور بعد از قم و البرز است و مطابق آخرین آمار ۲ میلیون ۴۸۵ هزار نفر جمعیت دارد، افزود: تراکم جمعیت این استان ۱۷۷ نفر در هر کیلومترمربع است، یعنی انسجام بین شهر و روستا در این استان خیلی ملموس است.

وی ادامه داد: گیلان اولین استانی است در کشور که علاوه بر تهران دارای ۴ کنسولگری بود؛ در هرجای ایران که نمی‌توانستند کارهای هنری انجام دهند اولین جایی که پناه می‌آوردند استان گیلان بود.

فاضلی خاطرنشان کرد: اولین زنی که تئاتر بازی کرد سونا خانم نامی بود که از گرجستان به ایران آمده بود و در همین تئاتر گیلان وارد صحنه شد.

وی بابیان اینکه من یک تعبیری داشتم تحت «سرای اهل‌قلم» به آمارهای حیطه‌ی مدیریت خود اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان اشاره کرد و بیان کرد: سال گذشته ۶۷۰جلد کتاب در استان گیلان به رسید که به‌صورت میانگین حتی روزهای تعطیل ۲ کتاب در روز بوده است و در چاپ کتاب‌های سال گذشته، ۶۲۹ تألیف اول و ۴۱ ترجمه بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان تأکید کرد: مترجمان بزرگی از استان گیلان به کشور تعریف شدند مانند جلال ستاری، محمدتقی غیاثی و همکار خوب ما در دانشگاه گیلان دکتر بهزاد برکت است، در گیلان دارای ۴۸ ناشر فعال هستیم و سال پیش در نمایشگاه کتاب بهترین ناشر کتاب استانی، نشر ایلیا از گیلان بوده است.

فاضلی تعداد چاپخانه‌های استان گیلان را ۸۱ چاپخانه نام برد و افزود: ۱۲۴ چاپ دیجیتال، ۳۵۱ کانون تبلیغاتی،۷۲ سایت و پایگاه خبری، ۲۴۳ نشریه، که انتقال خبر در این استان ۵ دقیقه است، ۹ روزنامه که رتبه دوم در کشور داریم تعداد ۱۳۵ آموزشگاه هنرهای تجسمی و از ۳۴ استاد هنرهای تجسمی در کشور ۲۸ نفرش گیلانی هستند.

وی تعداد آموزشگاه‌های موسیقی در گیلان را ۴۵ آموزشگاه نام برد و تصریح کرد: جالب این است اگر کار نواهای زنان گیلان را از موسیقی ایران خارج کنند مطمئن باشید ردیف‌های موسیقی ایران ناقص خواهد بود.

فاضلی در بیان داده‌های اداری خود تعداد نگارخانه‌های این استان را ۸ نگارخانه، ۷ آموزشگاه‌های نمایش، ۳۴ گروه نمایشی و تعداد سینماهای استان گیلان ۱۰ و نمایشگاه‌های آزاد سینمایی را ۸ نمایشگاه عنوان کرد.

مدیرکل فرهنگ ارشاد اسلامی گیلان بابیان اینکه جالب این است شما وارد استانی شدید که در آن جنسیت حرف نمی‌زند تصریح کرد: تعداد ۱۱۳ آموزشگاه هنرهای تجسمی، ۱۶ موسسه فرهنگی، ۱۵ انتشاراتی، ۴۲ چاپ دیجیتال، ۹۴ کانون تبلیغاتی و ۳۲ نشریه در گیلان متعلق به زنان است.

وی افزود: در بخش کانون‌های شعر و داستان همانطوری که همه واقف‌اند ۳ نفر بنیان‌گذار شعر نیمایی بودند یکی از این ۳ نفر شمس کسمایی بوده است، کسما ناحیه‌ای در صومعه سراست بزرگانی مانند هوشنگ ابتهاج، شمس کسمایی و شیون فومنی و نویسندگانی چون محمود طیاری، دانش آراسته و اگر نام ببرم تعداد زیادند.

فاضلی ادامه داد: اولین نشریه‌ای که در مورد زنان بوده جزو اولین نشریه‌ها، نشریه نسوان بوده که ۱۲۸۹ که نهضت‌ها شروع شد در ۱۳۰۵ نشریه یا نامه نسوان چاپ شد که متعلق به مرضیه ضرابی است که در بندر انزلی بوده است.

مدیرکل فرهنگ و. ارشاد اسلامی گیلان بابیان اینکه در گیلان خانواده‌ها هنری هستند افزود: مثلاً شما مهکامه محصص که شاعری از لاهیجان بود، دخترش ایراندخت محصص نقاش و استاد هنرهای تجسمی و استاد دانشگاه هنرهای زیبای تهران است، اولین زنی که در ایران گالری ایجاد کرد معصومه سیحون از گیلان بوده است و فریده لاشایی که یکی از نقاشان دهه اخیر کشور است از گیلان است.

وی تصریح کرد: یک نکته برای سرای اهل‌قلم بگوییم که در گیلان هر که می‌خواهد مشهور شود باید دستی بر قلم داشته باشد و بدون قلم نمی‌تواند به‌جایی برسد.

فاضلی بابیان اینکه امروز در آستانه‌اشرفیه شاعری به نام امیر فخرموسوی داریم که خودش شاعر، اهل تئاتر، پسرش معاون هنری اداره کل، اهل تئاتر و شعر، همسرش اهل تئاتر به‌طورکلی در نمایش شال ترس ممد که اخیراً اجرا شد همه از خانواده فخرموسوی بودند.

وی با اشاره به استادان و مهمانان بزرگداشت دکتر معین افزود: شما به دیار آل‌بویه و آل کیا خوش‌آمدید با همه این‌ها، بن مایه های عقیدتی عجیبی در استان گیلان داریم اولین حکومت، حکومت آل‌بویه بود و بعدش آل کیا و بازهم از من داشته باشید در هرجا کلمه «بی گوم» را به کار می‌برند همسر را می‌گویند و این نشان‌دهنده ارزش آنان به زن بوده است.

فاضلی در ادامه گفت: ما در گیلان ۴۹ موسسه قرآن و عترت، ۸۳۶ کانون فرهنگی و هنری مساجد، ۵ هزار قاری و حافظ قرآن داریم.

وی گیلان را دیار بقعه‌ها نام برد و اظهار کرد: در گیلان، ۹۴۵ بقعه و امام‌زاده داریم که بعد از استان‌های فارس و مازندران رتبه سوم را داراست، البته با توجه به اینکه این آمار با اشاره به ۲۵۰ سال به این‌طرف را حساب نکردند رتبه سوم رادار است و حدود ۳۰۰۰ مسجد نیز در گیلان است.

فاضلی بابیان اینکه دکتر محمد معین در چنین قبیله‌ای رشد می‌کند و من درباره خانواده وی یک بیت شعر می‌خوانم: «همه قبیله‌ی من، عالمان دین بودند/ مرا معلم عشق تو، شاعری آموخت» افزود: با این بیت می‌توان درباره این خانواده سخن گفت و دختر ایشان نیز نشان از این بیت دارد.

وی تصریح کرد: نمی‌شود در چنین خانواده‌ای بزرگ شد ولی دریادلی دریای خزر را نداشت زیرا خزر تنها دریایی است که جنگ در آن واقع نشده است و دریای دوستی است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.